Irre

Jag är mitt i utmattningens våld och försöker ta mig därifrån. Här skriver jag om hur det faktiskt känns på riktigt och vad som försiggår i mitt huvud. Välkommen in om du vill ha den osminkade sanningen!

Mina symptom på utmattning

Publicerad 2018-10-01 11:58:20 i

Jag har fått en del frågor om vad jag känner av får symptom. Först vill jag bara säga att det jag känner inte alls behöver vara sanning för någon annan, detta är vad jag känner.
 
  • Overklighetskänslor: Det värsta av allt. Det känns som att man lever i en dröm, som att man ser sig själv utifrån på något märkligt sätt. Jag är här men ändå inte här. Man känner sig lite småfull, den där sortens berusning som man inte känner av när man sitter ner men så ställer mig sig upp och inser att världen inte ser ut som det gjorde för 5 minuter sen.
  • Blodtrycksfall: Har skrivit om detta tidigare men jag får som blodtrycksfall där det svartnar för ögonen och jag måste hålla i mig för att inte falla ihop. Kan även sitta på en stol och behöva hålla i mig i armstöden för jag känner att jag försvinner, klick säger det och så blir det svart i en millisekund sen är jag tillbaka.
  • Migrän: Sedan ca 2 år tillbaka får jag migrän med aura (innan hade jag migrän fast utan aura). Jag tappar syn och tal som sedan följs av en rejäl huvudvärk. Efter det är jag sängliggande i något dygn eller två, vill bara ligga i ett tyst mörkt rum.
  • Domningar: Min högersida fungerar inte som den brukar. Jag har domningar och synrubbningar, gärna i kombination med overklighetskänslorna. Min stortå är domnad sedan januari och mina fingrar domnar lite titt som tätt.
  • Spänningar i ansiktet: Det här tär på psyket som fasiken. Så fort jag känner av spänningarna så vet jag att det gått för långt men 9 gånger av 10 vet jag inte vad det är jag gjort. Det spänner mest i kinderna men även i pannan.
  • Seg i hjärnan: Jag som är van att vara rapp i käften och snappa upp saker fort upplever nu att jag är sååå slö!! Ibland känns det som att hjärnan är överhettad, som att det blir varmt.. typ lite som när telefonen laddar och ibland bara blir tokhet. Det är som att konversationer jag har händer senare i mitt sinne, så svårt att förklara men att tala innan man tänker är precis vad det känns som.
  • Dåligt självförtroende: Jag har börjat tvivla på mig själv, tror inte att jag kan klara av saker, tror inte att folk tycker om mig osv. Har aldrig upplevt det tidigare utan jag upplever det som att jag kört mitt eget race, det var så mycket bekvämare!
  • Kasst immunförsvar: Det började nog för ca 6 år sedan med att jag blev förkyld HELA tiden. Har varit hos x antal läkare som inte hittar något fel. Fick till och med operera bort halsmandlarna för några år sen, det hjälpte inte.
  • Den klassiska utmattningströttheten: Är så otroligt trött när jag inte fått mina typ 8-10 timmars sömn. Orkar inte sitta upp. Ibland har jag gått på toa på jobbet bara för att sätta mig på toalocket, lägga ansiktet i händerna och bluuunda. Bara för några sekunder få lugn och ro, sen gick jag ut och körde igen.
Det är de mest utmärkande symptomen, sen har jag lite andra symptom som ibland hamnar lite i skymundan av allt annat..
  • Yrsel
  • Svårt med mönster
  • Ljuskänslig (har typ alltid solglasögon, orkar inte med ljus)
  • Ljudkänslig 
  • Ont i kroppen (bla höftinflammation, spänningar i nacke)
  • Svårt med tal, känns som att tungan inte hänger med
  • Jag har glömt bort min sons namn
  • Funderar på vilken årstid det är ute
Jag har känt av detta sedan januari men egentligen har det smugit sig fram i ca 6 års tid (eller så ligger det i min personlighet och har bara gett sig i uttryck de senaste åren). Med facit i hand skulle jag såklart inte gått till jobbet en enda dag efter mitt senaste migränanfall i slutet av januari.
 
Jag har också fått frågan vad det var som "slog ut mig", det ska jag skriva om vid ett senare tillfälle men nu ska jag först ta ett bad och sen gå en promenad. Kanske kan det bli lite karaoke i badet idag, mår faktiskt helt ok! ✌

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Irene

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela