Irre

Jag är mitt i utmattningens våld och försöker ta mig därifrån. Här skriver jag om hur det faktiskt känns på riktigt och vad som försiggår i mitt huvud. Välkommen in om du vill ha den osminkade sanningen!

Utmattning tar man sig inte igenom via genvägar

Publicerad 2018-10-24 11:41:00 i

Jag har länge funderat på hur bra sömn jag egentligen får, jag sover många timmar men vilken kvalité har sömnen? Lånade ett aktivitetsband över en natt i somras och då såg jag att jag fått otroligt lite djupsömn under den natten, långt under genomsnittet. Den kan vara en förklaring till att jag inte känner mig återhämtad. Dessutom skulle jag vilja förstå i vilka situationer som min puls rusar, så att jag lär känna min kropp och förstår vad som triggar. Bestämde mig för att beställa en aktivitetsklocka för att kunna få hjälp med det. Lyssnade på stresspodden och i just det här avsnittet pratar de om vår vilja att mäta allt och hade en aktivitetsklocka som exempel. Det fick mig verkligen att reflektera. Om jag har en klocka som talar om för mig hur mycket jag sover eller när min puls höjs, hur ska jag då lära mig att lyssna på kroppens signaler? Det är ju det som är målet, att lära mig att lyssna på kroppen. Att använda mig av en klocka skulle bara fungera som en genväg och inte en långsiktig lösning. Lite som att försöka banta genom shakes (för övrigt ett ämne som jag fullkomligt brinner av när jag pratar om. Mer puckad grej får man leta efter) och tro att det ska funka över tid. Jag bestämde mig för att när jag får hem klockan så skickar jag tillbaka den, utmattning tar man sig inte igenom via genvägar! Gjorde sen den här klassiska tankevurpan där jag känner att jag måste "rädda" alla som har såna aktivitetsklockor idag, det är rena döden för alla! Tur att det inte tog så lång tid innan jag till sist insåg att en sån klocka kanske faktiskt kan vara bra för vissa. Blir man motoverad att komma igång med sin träning och behöver den peppen så fine, men det funkar inte på mig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Irene

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela